آنفلانزای خوکی، ضربه دیگر برپیکر بیمار اقتصاد جهانی
محمد اسحاق فیاض محمد اسحاق فیاض

درحالیکه اقتصاد جهانی همچنان در حال رکود است و هرماه دهها هزار نفر در جهان به دلیل رکود اقتصادی بی کار می شوند، این بار شیوع آنفلانزای خوکی معضل جدیدی را در اقتصاد در حال رکود جهان ایجاد کرده است.

گسترش این ویروس بیم و هراس را در سراسر جهان منتشر کرده است، هرچند در ابتدا کشورهای مسلمان خیال شان از این بایت راحت بود که این ویروس در کشورهای شان سرایت نخواهد کرد، زیرا مسلمانان گوشت خوک مصرف نمی کنند، اما توسعه جهانی، مبادلات تجاری، مسافرت های  هوایی و زمینی بین کشورهای جهان سبب گردیده است همه کشور ها در معرض تهدید آنفلانزای خوکی قرار گیرند، از جمله کشور ما افغانستان یکی از کشورهای است که شدیدا در معرض این خطر قرار دارد، زیرا شهر های بزرگ کشور مانند کابل، هرات، قندهار و مزارشریف بیشترن مسافرت های خارجی را دارد و هروز افراد ملکی و نظامیان خارجی در کشور درحال خروج و و رود می باشد. این در حالی است که در امریکا ویروس آنفلانزای خوکی به سرعت در گستره این کشور در حال انتشار است.

 بنا براین می طلبد که وزرات صحت عامه افغانستان با جدیت تمام آمادگی های لازم را در راستای مهار آنفلانزای خوکی بگیرد، زیرا که این ویروس به مراتب خطرناک تر از آنفلانزای مرغی است و سرعت انتشار این ویروس بیشتر از ویروس آنفلانزای مرغی است. به همین دلیل در قدم اول باید تمام تلاش صورت گیرد تا این ویروس وارد کشور ما نگردد، در غیر این صورت کنترول آن در کشور فقیر مانند افغانستان بسیار دشوار خواهد بود.

 آنفلانزای خوکی در ابتدا در کشور مکزیک مشاهده شد و سپس به سرعت به کانادا، استرالیا، آمریکا، بلژیک و چند کشور در شرق آسیا گسترش یافت. این ویروس تا کنون در مکزیک جان 150 تن را گرفته است و بیش از 2000 نفر را آلوده ساخته است و صدها نفر دیگر در امریکا، کاناداف استرالیا، بلجیم و... الوده شده اند.

کلاس های درسی  مکاتب و دانشگاهها در چندین کشور امریکایی و از حمله مکزیک، امریکا، کانادا و.. تعطیل شده و هرگونه وارات سبزی، گوشت، لبنیات و... از این کشور ممنوع شده است.

 براستی چرا و چگونه آنفلانزای خوکی در جهان گسترش یافته است؟

 قبل از ان که ویروس جدیدی از خوک منتشر گردد، همه خوک ها دارای نوعی ویروسی است که ممکن است بر انسان نیز تاثیر بگذارد اما این نوع از آنفلوآنزاي خوك که به (H1N1) معروف است گاهی وقت ها ممکن است به انسان منتقل شود و معمولا واگیر دار نیست. اما جای سئوال این است که چرا این گونه ویروس فعال شده و قابل انتقال و مسری به انسان گردیده است؟ برخی از گراش ها و تحقیقات اولیه نشان داده است که این ویروس در یکی از مراکز تحقیقاتی امریکا دست کاری و فعال شده و و به صورت ناخود آگاه به فارم های پروش خوک در مکزیک انتقال یافته است. این نوع از انفلانزای خوکی قابل به انسان است و بسیار سریعمیان انسانها گسترش پیدا می کند. این آنفلوآنزا در اين حيوان يك بيماري تنفسي شديد به حساب مي‌آيد كه به وسيله يكي از ويروس‌هاي گروه A بيماري‌زايي مي‌كند. ويروس عامل اين بيماري قدرت بيماري‌زايي بالا دارد وهرچند که مرگ و مير ناشي از آن در خوك كم (بين يك تا چهار درصد) است در میان انسانها می تواند یک فاجعه انسانی را به وجود آورد. بيماري در خوك‌ها به وسيله ذرات هوا و تماس مستقيم يا غيرمستقيم منتقل مي‌شود. نوعی قبلی این ویروس در خوك هر چند در تمام طول سال ديده مي‌شود اما در پاييز و زمستان با ابتلاي بيشتري همراه است. كشورهاي بسياري به صورت مداوم جمعيت خوكي خود را عليه اين بيماري واكسينه مي‌كنند. آنفلوآنزاي خوك در واقع معروف‌ترين زيرگونه نوع «اچ يك ان يك» (H1N1) است. در برخي موارد خوك‌ها مي‌توانند به بيش از يك گونه از اين ويروس آلوده شوند. در همين حال امكان جهش ژني ويروس در خوك‌ها وجود دارد و اين مي‌تواند عاملي براي بيماري‌زا شدن ويروس در انسان باشد بخصوص آن که با دستکاری انسان تغییراتی در آن نیز ایجاد گردد. هرچند در سال‌هاي گذشته موارد انفرادي آلودگي انسان به آنفلوآنزاي خوك گزارش شده است اما هیچگاه تبیدل به یک خطر جهانی نشده است. تا پيش از اين به دليل آنكه اغلب موارد علائم اين بيماري با آنفلوآنزاي فصلي مشابه بوده بيشتر با همين عنوان شناسايي و درمان مي‌شده است. در هفته‌هاي اخير این  ويروس با برخي تغييرات همراه شده و قابليت انتقال انساني آن به شدت افزايش پيدا كرده است. سازمان بهداشت جهاني اعلام كرده در صورتي كه روند فعلي ادامه پيدا كند بايد در انتظار يك ابتلاي جهاني به اين بيماري (پاندمي) بود. در حال حاضر واكسني كه بتواند در مورد اين ويروس و ساير ويروس‌هاي آنفلوآنزا خوکی تولید نشده است و به همین دلیل بیم و هراس در سراسر جهان گسترش یافته است.

ژان کلود مانوگورا از مسئولان بخش ويروس شناسي انستيو پاستور فرانسه ويروس آنفولانزاي خوکي را کوکتل جديدي از دو نوع ويروس مرغي و خوکي مي داند که به انسان منتقل شده و قابل سرايت از فرد به فرد ديگري از طريق هوا است.

اين متخصص ويروس شنايي مي گويد ويروسي که در حال حاضر در امريکا و مکزيک ديده شده تقريبا شبيه به ويروس "هاش يک ان يک" است که در سالهاي 1918 و 1919 سبب کشتار تعداد بيشماري در اسپانيا شد.

اين ويروس منشا انساني دارد و به خوک منتقل شده است و دومين ويروس که منشا آن طيور هستند در اروپا وجود دارد که اين هم " هاش يک ان يک " نام دارد که هر دو به خوک منتقل شده اند و از ترکيب اين دو ، اينک ويروس جديد خوکي به همين نام در حال انتشار است.

به هرحال این پدیده اکنون سبب رکود اقتصادی دیگری در سطح جهان و بخصوص کشورهای الوده به این ویروس شده است. صنعت هوایی بین المللی و هتلداری دو سیستم تجاری جهانی است که بیشترین ضرر را از این پدیده دیده است. آمریکا همچنان نگران پیامدهای اقتصادی بحران شیوع آنفلوانزای خوکی است .سخنگوی کاخ سفید در این باره تاکید کرد: وزارت خزانه داری آمریکا در این باره گروهی کاری ایجاد کرده است.

 شيوع بيماري آنفلانزاي خوکي موجب کاهش مراجعه مسافرين هتل ها و شرکت هاي مسافرتي شده و بدنبال آن مديران و کارفرمايان براي کاهش هزينه ها مجبور به تعديل نيروهاي خود شده اند.

 با شيوع اين ویروس کشنده و هشدارهاي سازمان بهداشت جهاني، پيش بيني مي شود تعداد مسافرت هاي اروپاييان به مقصد کانادا، مکزيک و ديگر کشورهايي که اين ويروس مهلک در آن مشاهده شده است، به شدت کاهش  یافته است.

اين درحالي است که 2 آژانس مسافرتي در جاپان پيش از آغاز فصل تعطيلات در اين کشور تورهاي مسافرتي خود به مکزيک را لغو کرده اند. به گفته مديران شرکت هاي هواپيمايي، لغو پروازها به مکزيک ضربه سنگيني را به درآمد آن ها وارد خواهد آورد.از اين رو بسياري از مديران شرکت هاي مسافرتي، گروه هاي گردشگري و هتل ها خود را براي آغاز دوره اي پر تنش آماده مي کنند.

در چننی وضعیتی هرچند که افغانستان را به صورت مستقیم این خطر تهدید نمی کند، اما وزارت صحت عامه کشور باید با جدیدت تمام تلاش نماید تا مانع ورود این ویروس در داخل کشورما گردد.


May 3rd, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي